1. Wish You Were Here door Jodi Picoult

Veel lezers merkten dat hun concentratie tijdens de pandemie verslapte. Als lezen voor jou een worsteling werd, laat Jodi Picoult je dan zien hoe je hersenen nog steeds helemaal op kunnen gaan in een goed boek, en hoe de magie van het lezen niet verloren gaat. Picoult staat bekend om haar snelle bestsellers, maar Wish You Were Here is zelfs naar haar eigen maatstaven indrukwekkend - het speelt zich af in de eerste maanden van de Covid-19 pandemie. De 29-jarige kunstspecialiste Diana vliegt solo naar de Galapagos, omdat haar vriend Finn, die oorspronkelijk mee zou gaan, geen vrij kan nemen van zijn werk als ziekenhuisarts nu het virus heeft toegeslagen. Eenmaal daar, gaat de wereld op slot. Diana strandt alleen in het paradijs, terwijl Finn een traumatische frontlinie te wachten staat. Dit is het begin van veel zelfreflectie en herevaluatie, waarbij we ons uiteindelijk verdiepen in bijna-dood ervaringen en hoe we de paden kiezen die we volgen - maar zijn de dingen wel zoals ze lijken? Wish You Were Here zal je doen lachen, knikken en huilen - en op een gegeven moment hardop doen snakken naar een wending die je niet zult zien aankomen. Picoult laat je het boek af en toe dichtslaan, even de tijd nemen om alles op je in te laten werken. Schitterend.

2. Vandaag werd een vrouw gek in de supermarkt door Hilma Wolitzer

Een verzameling korte verhalen die de nu 91-jarige Hilma Wolitzer in de loop van tientallen jaren heeft geschreven - veel verhalen zijn oorspronkelijk gepubliceerd in tijdschriften als Esquire in de jaren zestig en zeventig, maar er zijn ook nieuwe verhalen bij. Zelfs als ze al 90 is, is ze nog even herkenbaar als altijd, en dit boek geeft haar de kans om haar stem te laten horen aan een nieuwe generatie lezers. Het verhaal waaraan deze bundel zijn titel ontleent, focust op een vrouw die bezwijkt onder de druk van het moederschap, terwijl een ander verhaal de huidige pandemie aanpakt. Dit weerspiegelt Wolitzers eigen ervaring, van het oplopen en overleven van het coronavirus, en de trieste dood van haar man aan de ziekte. Hartverwarmend, geestig en wijs, het is zeker de moeite waard om kennis te maken met haar schrijven.

3. Go Tell The Bees That I Am Gone door Diana Gabaldon

Diana Gabaldon brengt het langverwachte negende deel in haar Outlander-serie uit. Claire en Jamie Fraser gaan verder waar het vorige boek ophield en worden herenigd met hun dochter Brianna en haar familie in het Noord-Carolina van 1770. Terwijl de clan opnieuw kennis met elkaar maakt, blijft de Revolutieoorlog hen dichter bij elkaar brengen - maar de familie is nog steeds hun verleden aan het uitpluizen, dus de zaken verlopen verre van gladjes. Gabaldon's nieuwste aanwinst komt traag op gang en verweeft ingewikkelde plotlijnen, een zware cast en onwaarschijnlijk melodrama tot een vermoeiend boek. Vaak heb je het gevoel dat het boek 200 pagina's en een aantal personages had kunnen inkorten - vooral als de lezer eigenlijk alleen maar voor Jamie en Claire komt. Bij vlagen meeslepend, maar het laatste deel kan helaas niet tippen aan de oorspronkelijke roman - of de snelle tv-verfilming.

4. These Precious Days door Ann Patchett

Liefhebbers van Ann Patchett hebben waarschijnlijk al een aantal van deze essays gelezen in hun verschillende gepubliceerde verschijningsvormen, maar als verzameling is These Precious Days geruststellend inleefmateriaal dat je meesleept in Patchett's bedachtzame, allesomvattende wereld. Samengesteld, bewerkt en aangevuld tijdens de pandemie, variëren de essays van een ongelooflijke analyse van haar drie vaders en de enorme rol die zij in haar leven hebben gespeeld, tot een ode aan de kracht van breien, en de merkwaardige reizen van een nachtkastje. Het titelverhaal vertelt Patchett's opmerkelijke opsluitingsverhaal - met een cameo van Tom Hanks. Ze bespreekt schrijven, yoga, beste vriendschappen, het belang van honden (ze houdt echt van honden), en doet dit alles met een zachtheid die gezellig is, zonder te sentimenteel te zijn. Een zeer rustgevende verzameling verhalen.