När jag gick runt i bokhandeln verkade omslaget till "If We Were Villains" mycket intressant, det var så enkelt, men ändå så kraftfullt, att jag ville läsa sammanfattningen. Den fängslade mig från det ögonblick jag läste att handlingen skulle äga rum på ett Dellecher Classical Conservatory, en konstskola och att huvudpersonerna alla studerade teater, nämligen Shakespeare.

Författaren gick längre än så och fokuserade också på moraliska aspekter, liksom människors beteende, kombinerat med en hel del Shakespeare-citat.

Karaktärerna

Historien berättas av Oliver Marks, en av eleverna från Dellecher. Oliver berättar sin historia för Colborne, en detektiv, efter 10 år i fängelse efter att han dömts som mördaren av en av sina bästa vänner. Oliver beskrivs som en vanlig pojke, naiv, lojal, som alltid får birollerna i pjäserna som presenteras i slutet av året, eller i Halloween-specialen.

Oliver är inne på sitt sista studieår och har alltid stått vid sina sex vänners sida: James, Filippa, Wren, Richard, Meredith och Alexander. James beskrivs som Olivers bästa vän och det verkar som om de är de enda som delar rum. Wren är Richards kusin och Meredith har någon form av kärleksrelation med Richard. Filippa, ofta kallad Pip, börjar som en mycket lågmäld karaktär, som får allt större betydelse under berättelsens gång, och är en stor supporter till Oliver. Alexander är en homosexuell pojke som står James och Oliver mycket nära, och även om han är mycket stereotyp är han en karaktär som får stor betydelse i slutet av berättelsen.

Det är lätt att leva sig in i karaktärernas värld, eftersom var och en av dem är utformad med specifika detaljer som gradvis kommer att bli mer begripliga under berättelsens gång. Var och en av dem liknar en viss typ av Shakespeares modell av karaktärer, dock med en modern touch, eftersom denna bok nämner alkohol och droger ganska mycket under de fester som hålls i Dellechers slott.

Den berättande

Boken är uppdelad i fem akter, som är åtskilda av scener, precis som en dramatisk pjäs.

Prologen berättar historien i nutid, ur Olivers perspektiv, medan scenerna är som tillbakablickar på vad som hände före och efter det ögonblick då alla bord vändes och historien förändrades.

Förutom att huvudberättelsen fokuserar på tillbakablickar beskrivs alla detaljer, från känslor till de platser där handlingen utspelar sig, och naturligtvis med en hel del Shakespeare. Läsaren får följa Oliver och hans kompisgängs undergång efter den första tragedin i berättelsen.

Eftersom gruppen studerar Shakespeare känner de redan till några citat från författarens verk. Det är vanligt att de har hela konversationer som bara baseras på Shakespeares citat, men i slutändan är de alla meningsfulla. För att förstå berättelsen är det viktigt att vara uppmärksam på alla detaljer, M. L. Rio förebådade alla karaktärers handlingar genom hela berättelsen, särskilt med Shakespeares hjälp.

Moralen

Jag skulle säga att "If We Were Villains" kan leda till stora debatter, eftersom moraliska frågor behandlas under berättelsens gång, särskilt från akt III till slutet, där gruppen måste fatta ett beslut tillsammans.

Colborne, detektiven, måste ha förstått att gruppen kämpade med inre frågor och utmaningar som fick honom att känna sig störd och inte vilja lämna skolan förrän han hittade den verkliga sanningen, i ett fall som verkade löst.

Vart leder berättelsen?

När allt verkade normalt, med tanke på berättelsens sammanhang, beskriver M. L. Rio de ögonblick då skådespelarna agerar inför en publik, allt förklarat genom Olivers synvinkel. Presentationerna är viktiga ögonblick i berättelsen, liksom repetitionerna. Det var inför publiken som Oliver började förstå att karaktären redan var en del av skådespelaren, vilket gjorde det svårt att skilja på vem som var vem.

Berättelsen börjar ta en ny riktning när några av eleverna för första gången spelar andra roller än de är vana vid, vilket skapar konflikter mellan gruppen och, viktigast av allt, inre konflikter inom karaktärerna.

Är det någon som har bråttom?

"If We Were Villains" överraskade mig ända till slutet, och jag var uppmärksam på alla detaljer. Men i slutet av boken "bröts" den berättelse som hade byggts upp under de föregående 300 sidorna av boken.

Den punkt där alla frågor skulle besvaras verkade förhastad. Karaktärerna, särskilt Oliver, började vidta åtgärder som, enligt vad jag läst tidigare, aldrig skulle hända. Det verkade som om M. L. Rio ville nå slutet av boken så fort som möjligt, vilket skapade något som liknade ett tomrum i handlingen. Jag är säker på att läsaren visste att ett slut måste komma, men enligt min mening var det orättvist hur den stora finalen kom.

Det som började som en fantastisk berättelse, som utvecklades i rätt tid, blev som en motorväg, i skrivande termer. Handlingen eskalerade så snabbt att det vid en viss punkt var förvirrande för mig att läsa, men som Oliver säger, "du kan rättfärdiga vad som helst om du gör det tillräckligt poetiskt." Och "If We Were Villains" var tillräckligt poetisk för att jag skulle kunna njuta av berättelsen och rekommendera alla att läsa den.

Avslutande överväganden

Den första boken från M. L. Rio är ett måste för alla, särskilt för dem som beundrar Shakespeares verk. Det märks att en intensiv undersökning och studie av William Shakespeares pjäser genomfördes. Endast någon med större kunskap om författarens arbete skulle skriva en bok som "Som om vi var skurkar". Om jag skulle betygsätta boken skulle jag ge den 4 av 5 stjärnor, på grund av den uppenbara brådskan att komma till slutet.

Author

Deeply in love with music and with a guilty pleasure in criminal cases, Bruno G. Santos decided to study Journalism and Communication, hoping to combine both passions into writing. The journalist is also a passionate traveller who likes to write about other cultures and discover the various hidden gems from Portugal and the world. Press card: 8463.

Bruno G. Santos